Elektrificeren
Op dit moment gaat de rederij een stap verder. Rederij Plas is bezig met het elektrificeren van haar vloot. Na een periode van experimenteren is, in 2017 de eerste elektrische boot te water gelaten. Mooie voorbeelden daarvan zijn de Albert (1922), de Gerarda Johanna(1922) en de Prinses Irene (1936). Deze schepen zijn na een grondige restauratie weer in ere herstelt. Beide schepen hebben prachtige historische details en beide volledig elektrisch. Voor de gasten aan boord is het prettig varen, aangezien de boten nu in stilte over de grachten gaan. Vóór 2025 varen alle schepen elektrisch.
Ssynfuel
Elk jaar wordt er in de wintermaanden onderhoud gepleegd aan alle boten. Dit gebeurd zowel aan de binnen- als buitenkant. Kortom, een bedrijf dat het hele jaar door met elkaar in beweging is.
Rederij Plas heeft zich altijd al bezig gehouden met de verduurzaming van de vloot. Ab Kooij is daar al meer dan 25 jaar geleden mee begonnen. In 2000 ging de rederij Biodiesel gebruiken, maar dat bleek ten koste te gaan van de gewassen die voor de voedselvoorziening werden verbouwd. Daarom besloot Ab Kooij In 2011 experimenteren met GTL. GTL is een vloeibaar gas, gemaakt van aardgas. Het kon nog schoner. Sinds 2012 varen we op Ssynfuel+.
Het milieu is gebaad bij een herwinbare brandstof met zo weinig mogelijk emissie en CO2 uitstoot. Ssynfuel+ is de eerste biologische brandstof op synthetische basis die de wereld van milieu & techniek volkomen verenigd.
Ssynfuel+ wordt gemaakt van o.a. reststromen uit biomassa, oliën en vetten, maar ook uit plantaardige oliën en vetten.’
Ssynfuel+ wordt geproduceerd en geleverd met het ISCC-EU certificaat. Dit houdt in dat de productie van deze brandstof geen negatieve gevolgen heeft voor de voedselketen, natuur en milieu, en sociale aspecten; zoals gelijke rechten voor ieder mens en kind.
Ssynfuel+ reduceert maar liefst 50% tot 90% CO2 in vergelijk tot minerale dieselbrandstof.
Ssynfuel+ is volledig biologisch afbreekbaar wanneer het in bodem of oppervlaktewater terecht komt. Het veroorzaakt geen blijvende schade aan natuur en milieu. Ssynfuel+ is emissiearm.
Naast deze brandstof heeft rederij Plas ook alle boten voorzien van nieuwe motoren en roetfilters. Ook wordt geëxperimenteerd met elektrische motoren.
Elk jaar wordt er in de wintermaanden onderhoud gepleegd aan alle boten. Dit gebeurd zowel aan de binnen- als buitenkant.
Kortom een bedrijf dat het hele jaar door met elkaar in beweging is.